Op stap met Petra Borst

Op woensdag 16 september, een prachtige herfstdag, hebben burgemeester Rian van Dam en ik de fiets gepakt. Aan mij de eer om haar iets over de omgeving van Nieuwe Niedorp te vertellen en te laten zien. Er was voor ons 2 uur gepland. Er lag dus een strak tijdschema!

Op de fiets dus, over de Dorpsstraat van Nieuwe Niedorp. “Wat is de sloot toch mooi met al die verschillende bruggen” zei Rian. En wat kan ik anders dan hier volmondig mee in te stemmen? We fietsten langs de basisschool de Snip, wat in de schooltijd van mij, maar ook van mijn ouders nog de OLS heette. Daarna passeerde wij de scheve toren naast de Fenix kerk en de Roode Eenhoorn. De burgemeester herkende dit en zij vertelde dat ze vorig jaar daar de verloving van Jos en Tessa heeft bezegeld die in het woonzorgcentrum wonen. Zo zijn wij de hele Dorpsstraat doorgefietst. Ik vertelde haar waar mijn oma is geboren en zij waar haar vader de maalderij had. Aan de overkant, op het bushalte bord staat nog steeds als opstapplaats “van Herwerden” vermeld. Hoe bijzonder is dat!

Petra en burgemeester Rian van Dam zitten op een bankje met 1,5 meter ertussen.
Vanaf de Dorpsstraat zijn wij over het Paadje, via de Terdiek zo Oude Niedorp ingereden. Daar stond de koffie én gebak klaar bij de familie Mastemaker. Jan verwelkomde ons in, zoals hij het noemde, hun “nederige stulpje”. Hier volgde een prachtig gesprek over oude partij bekenden, voormalige burgervaders en de verschillende gemeentelijke herindelingen.

Maar gezelligheid kende een strak schema en zo nam Jan ons mee naar het dorpshuis van Oude Niedorp. Hij liet ons de prachtige zaal, het toneel en de kleedkamers zien. Dit wordt allemaal gerund door enthousiaste vrijwilligers. Om het hoekje van het dorpshuis, langs de speeltoestellen, leidde hij ons naar een volledig ingerichte biljartzaal die dagelijks wordt gebruikt door de inwoners van Oude Niedorp. Daarna gingen wij door naar de ruïnekerk van Oude Niedorp. Welke is verwoest in 1977 door een blikseminslag. Deze wordt vandaag de dag nog gebruikt voor culturele buitenactiviteiten.

Rian en ik zijn vervolgens doorgefietst naar het Verlaat en via de Leijerdijk terug naar Nierup. Waar wij, ietsje later dan gepland, afscheid hebben genomen. Ik kijk terug op een leuke fietstocht waar wij elkaar buiten de raadszaal om beter hebben leren kennen!

Petra Borst-Koorn, Raadslid

Bekijk ook

Het algemeen belang

Reginald Visser, Raadslid
“Het algemeen belang “, wat is dat eigenlijk? Het algemeen belang is een begrip dat gemakkelijk in politieke discussies wordt gebruikt, maar waar iedereen zo zijn of haar eigen invulling aan geeft.

Ik mis…

Carin Muileboom, Bode
Ik mis... Het fysieke werk voor de gemeenteraad. Alles is online. Geen raadsvergadering, presidium, inspreekuur of beeldvormende vergaderingen. En geen fysieke overleggen met de andere griffiecollega’s.