Gemeenteraadsnieuws

Raadsvergadering 11 juli 2024

De raadsvergadering van 11 juli 2024 ging om 19.30 uur van start. De laatste raadsvergadering voor het zomerreces begon een half uur eerder i.v.m. het aantal onderwerpen die op de agenda stonden.

Gemeenteraad te gast in Winkel

Voor het maandelijkse Raadscafé waren de raadsleden op donderdag 4 juli 2024 te gast in de Lucaskerk in Winkel. Tijdens het Raadscafé kunnen inwoners in gesprek met de raad over onderwerpen, waarvoor zij aandacht willen vragen.

Coalitie Hollands Kroon gaat verder met vier wethouders

Na het opstappen van de wethouder van GroenLinks hebben de overige coalitiepartijen OHK, SHK, PvdA en D66 zich beraden over de ontstane situatie.

De gemeenteraad blikt vooruit naar 2025

Tijdens de raadsvergadering van 20 juni 2024 stond de Kadernota op de agenda. De kadenota is een financiële vooruitblik naar 2025. Deze is gemaakt in samenwerking met de gemeenteraad. Aan de hand van de kadernota kan de begroting voor 2025 worden opgesteld. Ook wordt er met de kadernota een financieel doorkijkje gegeven tot en met 2028.

Nieuwe kadernota akkoord bevonden door de gemeenteraad

Donderdagavond 20 juni is de nieuwe kadernota aan de gemeenteraad van Hollands Kroon gepresenteerd. Na beantwoording van vragen van de raadsleden is de kadernota akkoord bevonden.

Gemeenteraad te gast in Breezand

Voor het maandelijkse raadscafé waren de raadsleden op donderdag 13 juni te gast bij voetbalvereniging Z.A.P. in Breezand. Tijdens het raadscafé kunnen inwoners in gesprek met de raad over onderwerpen waarvoor zij aandacht willen vragen.

Teleurstelling bij college over medewerking RWS aan geluidswal A7 bij Wieringerwerf

Rijkswaterstaat (RWS) wil alleen onder meer voorwaarden meewerken aan het plaatsen van een nieuw geluidsscherm langs de A7 bij Wieringerwerf. Dat heeft RWS aan de gemeente laten weten. Dit is voor het college zowel een verrassing als een enorme teleurstelling.

Lokale Inclusie Agenda

De gemeenteraad heeft 18 april de Lokale Inclusie Agenda vastgesteld. Gewoon meedoen is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. In Nederland leven ongeveer 2 miljoen mensen met een handicap of chronische ziekte.

Voorwaarden bij vergunningverlening datacenters

De vestigingsvoorwaarden voordatacenters stonden op de agenda van de raadsvergadering van 21 maart 2024. Het dagelijks bestuur van de provincie Noord-Holland, Gedeputeerde Staten, heeft in november 2023 de Richtlijn duurzame vestigingsvoorwaarden datacenters Noord-Holland vastgesteld voor datacenters.

Woonvisie Hollands Kroon

Tijdens de raadsvergadering van 21 maart 2024 stond de Woonvisie op de agenda. In de Woonvisie Hollands Kroon wordt het woonbeleid voor de komende 5 jaar geschetst. In de nieuwe woonvisie ligt de focus op 4 thema’s: beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en wonen, zorg en welzijn. Met de nieuwe woonvisie wil de gemeente meer regie voeren, door verschillende (nieuwe) instrumenten in te zetten.