Resultaten Inwonerspeiling Hollands Kroon bekend

24 april 2024, 12:17

In het begin van dit jaar hebben we 3.600 inwoners uitgenodigd om de Inwonerspeiling in te vullen. Van deze mogelijkheid hebben 743 inwoners gebruik gemaakt. De resultaten van het onderzoek zijn nu bekend. Het geeft ons inzicht in waar wij staan en wat er beter kan.

Algemeen beeld

De dienstverlening, het onderhoud van de openbare ruimte en de participatie tussen de gemeente en de inwoner scoren iets hoger dan in voorgaande jaren.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat inwoners graag een gedrukte nieuwsbrief ontvangen en dat er behoefte is aan een balie bij de gemeente. Wij brengen vanaf dit jaar iedere twee weken het laatste nieuws uit in het Nieuwsblad Hollands Kroon. Sinds begin april is er een ontvangstruimte in het gemeentekantoor ‘Het Kroondomein’ aan de Burgemeester Mijnlieffstraat 1 in Anna Paulowna. In deze ontvangstruimte kunnen inwoners onder andere op afspraak hun reisdocumenten aanvragen.

Vertrouwen

De peiling laat verder zien dat het vertrouwen in het bestuur van de gemeente is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. In het gebied Oost (Wieringerwerf, Middenmeer, Kreileroord en Den Oever) ligt dit wel lager in vergelijking met de rest van Hollands Kroon.

Deze inwonerspeiling laat zien dat we op de goede weg zijn als gemeente. Het vertrouwen is gestegen en ook de participatie wordt hoger beoordeeld. Twee hele belangrijke speerpunten van dit college. We gaan dus zeker door op de ingeslagen weg.

Burgemeester Rian van Dam

En hoe nu verder?

De gemeenteraad heeft het onderzoek ontvangen. Verder gebruiken wij de resultaten uit het onderzoek om te monitoren of wij bepaalde doelstellingen van de gemeente bereiken, of dat wij bepaalde zaken moeten veranderen.

Het onderzoek

U kunt het volledige onderzoek terugvinden door op deze link te klikken.