Gemeenteraad Hollands Kroon neemt belangrijke besluiten tijdens raadsvergadering

21 oktober 2024, 16:25

Op 17 oktober 2024 hield de gemeenteraad van Hollands Kroon een vergadering waarin enkele belangrijke besluiten zijn genomen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste punten:

Positieve financiële vooruitzichten

Twee keer per jaar wordt de gemeenteraad bijgepraat over de stand van zaken van ambities en financiën in het lopende jaar. Dit wordt gedaan via een zogenaamde bestuursrapportage (berap). Uit de tweede bestuursrapportage van 2024 blijkt dat de gemeente het jaar naar verwachting afsluit met een positief saldo van ongeveer 3,5 miljoen euro. Dit komt vooral door incidentele meevallers en het gebruik van reserves. De raad keurde de rapportage unaniem goed, maar merkte daarbij wel op dat de rapportage moet voldoen aan de afspraken, die hierover zijn gemaakt. Dit is door het college toegezegd.

Vernieuwd subsidiebeleid

Het subsidiebeleid is herzien en daarmee zijn de uitgangspunten voor de komende jaren vastgelegd. De juridische basis is vastgelegd in een nieuwe subsidieverordening. Alle aanbevelingen uit een eerder uitgevoerd Rekenkameronderzoek zijn hierin meegenomen. Het subsidieproces is vereenvoudigd, wat zorgt voor minder administratieve lasten voor zowel aanvragers als de gemeente.

Toekomst binnenzwembaden

De ondersteuning van de binnenzwembaden Den Krieck, De Wirg en De Venne wordt verlengd tot 2030. Daarnaast wordt gewerkt aan een toekomstvisie voor deze zwembaden vanaf 2030. Voor zwembad De Terp geldt een uitzondering, omdat dit zwembad onderdeel is geworden van Campus De Terp. Zowel de raad als het college spraken hun waardering uit voor de inzet van vele vrijwilligers.

Onderzoek naar nieuw sport- en cultuurcomplex

De raad heeft het college de opdracht gegeven om de haalbaarheid van sport- en cultuurcomplex Niedorp-Winkel verder te onderzoeken. Daarnaast is de opdracht gegeven om een samenwerkingsovereenkomst voor te bereiden die leidt tot de ontwikkeling en realisatie van het sportcomplex op basis van een aantal voorwaarden, waaronder de eventuele nieuwbouw van zwembad De Wirg. Zowel de raad als het college spraken hun waardering uit voor de inzet van de betrokken vrijwilligers en initiatiefnemers.

Bestemmingsplan De Meertuin

Door de verhuizing van de basisschool is ruimte ontstaan voor 24 nieuwe woningen voor verschillende doelgroepen en een tandartspraktijk. Er waren zorgen over de bedrijfsvoering van het naastgelegen agrarisch bedrijf. Nadat de wethouder aangaf dat dit goed is onderzocht en dat deze zorgen onterecht zijn, ging de raad akkoord met het bestemmingsplan. Bij de fractie LADA&Anders! waren de zorgen niet weggenomen en stemde dan ook tegen.

Volgende raadsvergadering

Op donderdag 7 november om 19.00 uur vindt de volgende raadsvergadering plaats. Deze staat volledig in het teken van de begroting voor 2025. De vergadering is bij te wonen of online te volgen via gemeenteraad.hollandskroon.nl.