Erfgoed beter zichtbaar door extra informatieborden

25 april 2024, 13:00

Om de rijke geschiedenis van de gemeente Hollands Kroon beter zichtbaar te maken, zijn deze maand 17 nieuwe informatieborden geplaatst op historische locaties in de gemeente. Deze herkenbare ANWB-borden geven voorbijgangers informatie over de bijzonderheden van de gebouwen en plekken waar ze langskomen.

Een duik in de lokale geschiedenis

Met een korte tekst op elk bord krijgen de voorbijgangers inzicht in wat elk gebouw of elke plek uniek maakt. Via een QR-code op het bord hebben de nieuwsgierige bezoekers ook toegang tot extra informatie en historische foto’s. Hierdoor kunnen ze dieper duiken in de lokale geschiedenis. Deze informatie is met hulp van de lokale historische verenigingen verzameld.

Eerdere plaatsing

De plaatsing van deze informatieborden is een vervolg op de actie in het voorjaar van 2023. Toen zijn er 36 informatieborden op verschillende locaties in overleg met de bewoners geplaatst. Bekijk hieronder de video van de plaatsing in 2023.

Locaties

Op de volgende plekken is een bord neergezet. We willen graag alle bewoners bedanken die hebben bijgedragen aan het plaatsen van deze informatieborden. Dankzij hun wordt het erfgoed van onze gemeente nog beter zichtbaar en toegankelijk voor iedereen.

DorpLocatie
BreezandHuis West-Einde
HaringhuizenKieftenburg
HippolytushoefWieringerboerderij aan de Hoge Elft (rijksmonument)
KolhornVoormalig Schippersgilde
KolhornWoning aan de Oude Streek
KolhornTurfschuur
MiddenmeerVoormalige bakkerij
Nieuwe NiedorpVoormalig raadhuis (bord wordt later geplaatst door aanpassing QR-code)
Nieuwe NiedorpLandhoofden aan de Langereis
Nieuwe NiedorpStolpboerderij aan de Oudeweg
Slootdorp’t Domein
WieringerwerfHet Kompas
WieringerwerfGierkelder Dijkgatbos (lees en bekijk hieronder meer over de gierkelder)
WieringerwerfDe Samenstroom
WinkelVoormalig raadhuis
WinkelDikke Paal
WieringerwaardWitte Kerkje
Tabel met de informatiebordjes per dorp en locatie

Gierkelder Dijkgatbos

Eén van deze locaties was de gierkelder in het Dijkgatbos. Het plaatsen van het bord in het Dijkgatbos hebben we gedaan in samenwerking met Staatsbosbeheer en met hulp van wethouder Archeologie en Monumenten Lilian Peters. Tijdens de onderwaterzetting aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd deze gierkelder bij een boerderij 400 meter weggespoeld door het water. Dankzij dit bord weten bezoekers van het bos ook hoe dit betonnen object in het bos terecht is gekomen. Bekijk hieronder de video van het plaatsen.

Meer informatie over erfgoed in de gemeente Hollands Kroon?

Wilt u meer weten over het erfgoed in de gemeente Hollands Kroon? Kijkt u dan eens op onze erfgoed pagina.