De tegeltaxi gaat weer rijden

23 april 2024, 09:30

Dit jaar doet de gemeente Hollands Kroon voor de 3e keer mee met het NK tegelwippen. Deze keer dagen we onze buren van de gemeente Schagen uit voor een rechtstreeks duel. Om inwoners massaal hun tegels te laten wippen gaat vanaf 14 mei onze tegeltaxi weer rijden.

Waarom tegelwippen?

Tegels wippen doen we met maar één doel: Nederland een stukje groener maken. Dat is belangrijk, want door klimaatverandering hebben we te maken met steeds extremer weer: droge, hete zomers en heftigere regenbuien. Tegels in tuinen en straten zorgen ervoor dat de hitte blijft hangen en dat het water niet weg kan. En dat geldt ook voor onze gemeente. Het planten van bomen kan het aantal sterfgevallen door extreme hitte met maar liefst een derde verminderen. Ook is groen belangrijk voor het leven van vogels, vlinders, bijen en andere beestjes in de tuin. De gemeente Hollands Kroon roept daarom alle inwoners op om mee te wippen.

Gratis kroostegel voor eerste 30 bewoners

De eerste 30 bewoners die zich aanmelden voor de tegeltaxi ontvangen van ons een gratis kroostegel (zolang de voorraad strekt). Dit is een groene stoeptegel waaruit na het geven van water tientallen soorten planten en bloemen groeien. De tegel is gemaakt van eendenkroos dat rijk is aan voedingsstoffen voor plantengroei.

Hoe werkt de tegeltaxi?

Gaat u dit voorjaar aan de slag met het vergroenen van uw tuin? Dan kunt u de tegels gratis door ons op laten halen.

De tegeltaxi gaat dit jaar rijden op:

• 14 mei (Wieringermeer);
  • 15 mei (Anna Paulowna en Wieringerwaard);
  • 16 mei (Nieuwe Niedorp);
  • 17 mei (Wieringen).

Aanmelden tot en met 12 mei

Wilt u hier gebruik van maken? Het aanmeldformulier en de spelregels vindt u op: https://mijn.hollandskroon.nl/tegeltaxi-aanvragen/. Voor deze eerste ronde kunt u zich aanmelden tot en met zondag 12 mei.

In 2023 werd de tegeltaxi voor het eerst ingezet