Beleid vergunningen, toezicht en handhaving (leefomgeving)

2 september 2024, 14:10

De gemeente is wettelijk verplicht om beleid vast te stellen voor de uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving. Dit beleid is door de gemeenteraad unaniem vastgesteld op 11 juli 2024.

Inhoud van het beleid

Het beleid beschrijft onder andere op welke wijze en met welke middelen de gemeente optreedt als bedrijven of inwoners wetten en andere regels niet of niet voldoende naleven. Het beleid is de basis voor het jaarlijks, door het college vast te stellen, uitvoeringsprogramma. Achteraf wordt dit in een jaarverslag verantwoord.

Aandacht voor reclameborden in de openbare ruimte

De behandeling van dit beleid was voor het CDA aanleiding om extra aandacht te vragen voor toezicht op de nieuwe regels voor wat betreft het plaatsen van reclameborden in de openbare ruimte. Het plaatsen van dergelijke borden is onder bepaalde voorwaarden alleen nog toegestaan voor niet commerciële overheidscampagnes, culturele- of sportevenementen in en ten behoeve van de gemeente Hollands Kroon, evenals alle verkiezingen. In de praktijk blijkt volgens het CDA dat nog veel andere reclame in de openbare ruimte aanwezig is. Deze oproep werd door enkele raadsfracties ondersteund. De burgemeester heeft toegezegd dat dit jaar (meer) bekendheid wordt gegeven aan de nieuwe regels en dat vanaf volgend jaar (meer) toezicht en handhaving plaatsvindt op wat wel en niet mag.

Volgende raadsvergadering

De eerstvolgende raadsvergadering is op donderdag 19 september om 20:00 uur. De vergadering is bij te wonen of online te volgen via gemeenteraad.hollandskroon.nl